Ez a tartalom 1230 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
Július 1-étől indul az OSS/IOSS egyablakos e-kereskedelmi rendszer
2021-06-10
A 2021. július 1-jétől működő OSS/IOSS-rendszer egyszerű, hatékony elektronikus ügyintézési lehetőséget kínál a Közösség más tagállamában esedékes hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére. A rendszer a 2015 óta működő MOSS utódja kibővített adózói és ügyleti körrel: alkalmazása választható, nem kötelező.
A 2021. július 1-jétől működő OSS/IOSS-rendszer (vagyis a One Stop Shop/import One Stop Shop – Egyablakos Rendszer) olyan adózóknak kínál egyszerű, hatékony elektronikus ügyintézési lehetőséget a Közösség más tagállamában esedékes hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére, akik
- nem áfaalany fogyasztóknak, vagyis jellemzően magánszemélyeknek az Európai Közösség más tagállamaiba nyújtanak szolgáltatásokat, illetve
- nem adóalany vevőnek, vagy a Közösségi termékbeszerzés tekintetében adófizetésre nem kötelezett adóalany vevőnek értékesítenek Közösségen belüli távértékesítés vagy import távértékesítés keretében terméket.
Az OSS-rendszer a 2015 óta működő MOSS (Mini One Stop Shop – Mini Egyablakos Rendszer) utódja kibővített adózói és ügyleti körrel. Az OSS/IOSS-rendszer alkalmazása választható, nem kötelező.
Mikor érdemes az OSS-t választani?
Ha a vállalkozás a Közösség valamely más tagállamában nem adóalanyoknak nyújt szolgáltatásokat, Közösségen belüli távértékesítést teljesít, vagy importált termékek távértékesítését végzi, akkor a fogyasztó, vevő letelepedése, illetve a termék rendeltetési helye szerinti tagállamban adóznia kell.
Ha a vállalkozás nem használja az OSS/IOSS-rendszert, akkor
- a vevő, megrendelő tagállama szerinti minden egyes nemzeti adóhatósághoz külön-külön be kell jelentkeznie, majd
- az egyes tagállamokban az ott érvényes szabályok szerint külön bevallásokat kell benyújtania és
- külön befizetéseket kell teljesítenie.
Ha a vállalkozás az OSS/IOSS-rendszer használata mellett dönt, akkor elegendő
- a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) által üzemeltetett OSS-portálon bejelentkeznie, és
- bevallási időszakonként egy egységes bevallást benyújtania minden tagállamra vonatkozóan.
Ekkor Magyarország, mint azonosítót kiadó tagállam a bevallási adatokat továbbítja azoknak a tagállamoknak, amelyeket a vállalkozás a bevallásában feltüntet. Az adófizetés egy összevont utalással teljesíthető, amelyet a NAV a bevallásnak megfelelően továbbít a teljesítés helye szerinti tagállamoknak.
Az OSS-rendszeren keresztül a vállalkozás a NAV-nak jelezheti adatváltozásait, beküldheti és módosíthatja bevallásait, megtekintheti mindezek állapotát, teljesítheti befizetéseit, illetve igénybe veheti a Helpdesk-szolgáltatást.
Regisztráció sémái az OSS-rendszerbe
Vállalkozásának letelepedési helye és tevékenységei függvényében az OSS-rendszer következő sémáiba regisztrálhat:
a) Uniós séma
Milyen ügyekben alkalmazható?
- Közösségen belüli távértékesítésekre, továbbá
- minden olyan szolgáltatásra, amelyet a Közösség valamely más tagállamába nem adóalany megrendelőnek nyújtanak.
Ki alkalmazhatja?
- A belföldön gazdasági céllal letelepedett adózó szolgáltatásaira és távértékesítéseire.
- A Közösségben nem letelepedett harmadik országos adózó távértékesítéseire. A Közösségben nem letelepedett adóalanynak pénzügyi képviselőt kell megbíznia.
- Elektronikus felületek, a közreműködésükkel teljesített távértékesítésekre és egyes belföldi termékértékesítésekre.
b) Nem uniós séma
Milyen ügyekben alkalmazható?
- Közösségen belüli, nem adóalanyoknak nyújtott szolgáltatások.
Ki alkalmazhatja?
- Közösségben nem letelepedett, harmadik országos adózó. Nem kell pénzügyi képviselőt megbíznia.
c) Importséma (IOSS)
Milyen ügyekben alkalmazható?
- Harmadik államból importált, 150 eurót meg nem haladó belső értékű, nem jövedékiadó-köteles termékek távértékesítését (import távértékesítés) terhelő hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére.
- Használatával a termék behozatala, importja – az IOSS-regisztráció vámhatósági ellenőrzése után – adókivetés mellőzésével történik (a behozatal mentes az import áfa alól).
Milyen ügyekben nem alkalmazható?
- A Közösségben lévő vámraktárból szabad forgalomba bocsátott termékeknél az importséma nem alkalmazható.
Ki alkalmazhatja?
- A belföldön, a Közösség más tagállamában, továbbá harmadik országban letelepedett adózók, valamint az elektronikusfelületek a közreműködésükkel teljesített import távértékesítés tekintetében, választhatják. A belföldön nem letelepedett adózók - a Norvég Királyságban letelepedett adózók kivételével – az importsémát belföldön letelepedett közvetítő igénybevételével alkalmazhatják.
Regisztráció az OSS/IOSS-rendszerbe
Az OSS/IOSS-rendszerbe az előregisztráció már 2021. április 1-jén megkezdődött, azonban a rendszer 2021. július 1-jei indulása miatt csak a 2021. június 30. után teljesített ügyleteket lehet bevallani az új felületen.
Az OSS/IOSS-portál a NAV felületén elérhető.
A rendszer szabályainak alapjait a NAV honlapján „Az elektronikus kereskedelemre vonatkozó új áfaszabályok” című, 2021. március 16-i tájékoztató foglalja össze.
Az OSS-rendszerről további információkat olvashat magyar nyelven.
Áfatörvény:
Egyéb adótörvények:
- 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről
- 2017. évi CLI. törvény az adóigazgatási rendtartásról
- 2017. évi CLIII. törvény az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról
- 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
- 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
- 2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről
- 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
- 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
- 1991. évi LXXXII. törvény a gépjárműadóról
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 1990. évi C. törvény a helyi adókról
EKÁER rendelet:
Termékdíj törvény: