Ez a tartalom 1832 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A Kúria a fordított adózás szabályait értelmezte
2019-10-17
A Kúria a 2019. szeptember 19-én meghozott ítéletében kimondta, hogy fordított adózás hatálya alá az iskolaszövetkezet által nyújtott szolgáltatások közül azok tartoznak, amelyek által más adóalany részére munkaerőt kölcsönöz, munkaerőt rendel ki, személyzetet biztosít, vagy ezekhez hasonló szolgáltatást nyújt.
A felülvizsgálat alapjául szolgáló tényállás szerint a felperesi iskolaszövetkezet munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozik, külső szolgáltatásai teljesítéséhez alvállalkozót is igénybe vesz. Az alvállalkozója által végzett raktározási kiegészítő szolgáltatás ellenértékét – a tagjai által végzett munka ellenértékével együttesen – a fordított adózás szabályai szerint - számlázta megrendelőjének. Az adóhatóság azt állapította meg, hogy kizárólag a felperessel tagsági viszonyban álló diákok munkavégzésével megvalósuló szolgáltatások tartoznak a fordított adózás hatálya alá, az alvállalkozói teljesítésről, mint közvetített szolgáltatásról, a felperesnek az egyenes adózás szabályai szerint kellett volna megrendelői felé a számláit kiállítania.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletével az alperes határozatát az elsőfokú határozatra kiterjedően megsemmisítette és az elsőfokú hatóságot új eljárásra kötelezte. Ítélete indokolásában kifejtette, hogy az Áfa tv. 142. § (1) bekezdés c) pontjának nyelvtani értelmezése szerint az iskolaszövetkezettől származó termék beszerzőjének, illetve a szolgáltatás igénybevevőjének kell megfizetnie (fordított adózás). A törvény a fordított adózás szabályainak alkalmazását nem korlátozza az iskolaszövetkezet bizonyos tevékenységeire, ezért az alperes határozata jogszabálysértő.
Az adóhatóság felülvizsgálati kérelme folytán eljárt Kúria az iskolaszövetkezetre és a fordított adózásra vonatkozó közösségi és nemzeti szabályok áttekintése és értelmezése alapján megállapította, hogy ezen adózási mód alkalmazására csak a Héa-irányelvben kifejezetten megjelölt termékek és szolgáltatások, valamint a tagállam részére adott különös intézkedésre való felhatalmazásban szereplő körben kerülhet sor, ezért a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte és a keresetet elutasította.
(A Kúria Sajtótitkársága)
Áfatörvény:
Egyéb adótörvények:
- 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről
- 2017. évi CLI. törvény az adóigazgatási rendtartásról
- 2017. évi CLIII. törvény az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról
- 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
- 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
- 2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről
- 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
- 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
- 1991. évi LXXXII. törvény a gépjárműadóról
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 1990. évi C. törvény a helyi adókról
EKÁER rendelet:
Termékdíj törvény: