Gépjármű- és cégautóadó
2025-01-13
A valorizáció bevezetése mellett a környezetkímélő járművek meghatározásának szigorítása is része a 2025-től alkalmazandó gépjármű- és cégautóadó új szabályainak, amelyek pontosabb adózási keretet teremtenek.
A 2025-től hatályos gépjármű- és cégautóadót érintő változások a valorizáció bevezetésével és a környezetkímélő járművek fogalmának szigorításával jelentős hatást gyakorolnak az adózási szabályokra. Az új szabályozás átláthatóbb és pontosabb rendszert vezet be, amely kiterjed a hibrid és plug-in járművek adókedvezményeinek kivezetésére, valamint az adómértékek inflációkövető meghatározására. Az alábbi összefoglaló bemutatja a legfontosabb módosításokat.
Valorizáció
A gépjárműadó mértékének évenkénti valorizációjára vonatkozó szabály kerül bevezetésre, amelynek értelmében a gépjárműadó mértékét a tárgyévet megelőző évi gépjárműadó mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a KSH által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összegeként kell meghatározni. Az adómértékeket az állami adó- és vámhatóság a tárgyévet megelőző év október 31- ig közzéteszi a honlapján. Átmeneti rendelkezés alapján a mértékeket első alkalommal 2024. december 15-éig kellett közzétenni. Ugyanez vonatkozik a külföldön nyilvántartott gépjárművek adója mértékének meghatározására is.
Cégautóadó
A 2025-ös adóévet követően az adómértéket valorizációsszámítással kell meghatározni, hasonlóan a gépjárműadó összegének megállapításához. Az új szabály értelmében az adó mértékét szintén a tárgyévet megelőző évi adó mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a KSH által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizálva kell meghatározni azzal, hogy az így kapott összeget 500 vagy 1000 forintra kerekítve kapjuk meg az adó összegét.
Környezetkímélő gépkocsi
2024. szeptember 1-jétől szigorodott a környezetkímélő gépkocsi fogalma: csak a tisztán elektromos (5E) és nulla emissziós (5Z) gépjárművek tartoznak ide, míg a plug-in hibridek (5P) és növelt hatótávolságú hibridek (5N) kikerültek a meghatározásból. Ennek hatására 2025. január 1-jétől az utóbbi kategóriák nem jogosultak a vagyonszerzési illeték-, gépjárműadó- és cégautóadó-mentességre. Azonban a 2025 előtt forgalomba helyezett plug-in és növelt hatótávolságú hibrid gépkocsik 2026 végéig továbbra is élvezhetik a gépjárműadó-mentességet, és nem tartoznak a cégautóadó hatálya alá.
Hibrid és plug-in gépjárművek
2025. január 1-jétől a plug-in hibrid (5P) és növelt hatótávolságú hibrid (5N) gépkocsik már nem jogosultak a nulla regisztrációs adómértékre, amely kizárólag a tisztán elektromos (5E) és nulla emissziós (5Z) járművekre marad érvényes. Ezen kategóriák adóztatása a jövőben a hengerűrtartalom alapján történik. Továbbá megszűnik a 76 ezer forintos regisztrációs adókedvezmény a hibrid hajtású gépjárműveknél és motorkerékpároknál is, amelyek szintén a műszaki tulajdonságaik szerint adóznak majd.
Áfatörvény:
Egyéb adótörvények:
- 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről
- 2017. évi CLI. törvény az adóigazgatási rendtartásról
- 2017. évi CLIII. törvény az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról
- 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
- 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
- 2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről
- 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
- 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
- 1991. évi LXXXII. törvény a gépjárműadóról
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 1990. évi C. törvény a helyi adókról
EKÁER rendelet:
Termékdíj törvény: