Ezek lesznek a legfontosabb szja-változások 2025-től
2024-12-01
A közelmúltban elfogadott új adócsomagot követően már a parlament előtt van a a 2025. évi költségvetést megalapozó törvény is. Az alábbiakban a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosításait foglaljuk össze.
Az Szja tv. módosításai alapvetően 2025. január 1-jén lépnek hatályba, ahol nem ez a helyzet, ott azt külön is jelöltük.
A jövedelemszerzés helye
Az Szja tv. 2. § (4) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a belföldi illetőségű magánszemély adókötelezettsége összes bevételére kiterjed (teljes körű adókötelezettség). A külföldi illetőségű magánszemély adókötelezettsége kizárólag a jövedelemszerzés helye alapján belföldről származó, vagy egyébként nemzetközi szerződés, viszonosság alapján a Magyarországon adóztatható bevételére terjed ki. 2024. szeptember 1-jétől változtak az illetőségi szabályok, 2025. január 1-jétől pedig pontosításra kerül a kamatjövedelem szerzésének helyére vonatkozó szabály.
Az Szja tv. 3. § 4. pontja i) alpontja a kamat adóztatási helyéről rendelkezik. Az szja tv. 3. § 24. pontja a kamatot úgy definiálja, hogy a kamat az adós által a kölcsönnyújtónak (betételhelyezőnek) vagy az igénybe vett kölcsön (elfogadott betét) használatáért, kockázatáért időarányosan fizetett (juttatott), a magánszemélyt terhelő, illetőleg megillető pénzösszeg és/vagy egyéb hozadék (ideértve a nyereménybetét esetében juttatott nyereményt is).
Ez a definíció és az Szja tv. 65.§-ában foglalt kamatjövedelmek nem minden esetben fedik egymást. A törvénymódosítás a jövedelemszerzés helyére vonatkozó rendelkezést kiegészíti a kamatjövedelemmel, ezáltal a kamatjövedelmek esetében is egyértelművé válik, hogy az adott jövedelem hol kerül megadóztatásra.
Megjegyzendő, hogy az érintett országok közötti kettős adóztatást kizáró egyezmények szabályait is figyelembe kell venni.
A módosítás alapján amennyiben Magyarország és az érintett másik ország között nincs egyezmény, akkor:
- ha egy magyar kifizető (pl. hitelintézet, biztosító) az Szja tv. 65. §-a szerinti kamatjövedelmet (amely ugyanakkor nem minősül kamatnak) juttat egy olyan külföldi adóügyi illetőségű magánszemély részére, amely magánszemély illetősége szerinti állammal Magyarországnak nincs adóegyezménye, akkor e jövedelem szerzési helye (a javasolt kiegészítés alapján) Magyarország, és így Magyarország megadóztathatja e jövedelmet.
- ha egy magyar adóügyi illetőségű magánszemély kamatnak nem, de kamatjövedelemnek minősülő jövedelmet (azaz külön adózó jövedelmet) szerez egy nem egyezményes államból, akkor e jövedelem az Szja tv. alkalmazásában külföldről származónak minősül és e jövedelemmel szemben beszámítás érvényesíthető.
A bevétel megszerzésének időpontja
A gyakorlatban jogértelmezési kérdéseket vetett fel az adókötelezettség megállapításakor az igénybevett szolgáltatások – mint magánszemély által megszerezhető bevételek – szerzési időpontjának meghatározása. 2024. január 1-től egyszerűsödött ez a szabály a vásárolt szolgáltatásokra vonatkozón, ugyanakkor a bevétel szerzési időpontjának meghatározása továbbra is értelmezési kérdés maradt a saját szolgáltatások esetében.
Az új szabály alapján
- saját szolgáltatás esetén a bevétel megszerzésének időpontja az a nap, amelyen a szolgáltatás nyújtójának az általános forgalmi adóról szóló törvény rendelkezései szerinti teljesítési időponttal adófizetési kötelezettsége keletkezik, vagy keletkezne (függetlenül attól, hogy a szolgáltatás nyújtója az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett vagy sem),
- vásárolt szolgáltatások esetén pedig az a nap, amelyen a szolgáltatásról szóló bizonylat rendelkezésre áll.
Az adóalapba nem tartozó tétel
Az Szja tv. 7. § (1) – (1f) bekezdései rendelkeznek arról, hogy melye azok a bevételek, amelyeket a jövedelem megállapításánál nem kell figyelembe venni. Az adóalapba nem tartozó bevételek kiegészítésre kerültek a 7 (1) bekezdés zs) ponttal, amely szellemi apportról rendelkezik. Ennek értelmében a jövedelemszámításnál nem kell figyelembe venni szellemi termék gazdasági társaság részére nem vagyoni hozzájárulásként történő szolgáltatása esetén a vagyoni hozzájárulásnak a létesítő okiratban meghatározott értékét a vagyoni hozzájárulást teljesítő, a szellemi terméket létrehozó (eredeti jogosult) magánszemélynél.
Abban az esetben, ha a szellemi apporttal megszerzett üzletrész értékesítésre kerül, akkor az üzletrész(értékpapír) szerzési értékének a szellemi termék megalkotása érdekében az eredeti jogosult magánszemély által a hozzájárulás szolgáltatásáig teljesített, igazolt kiadást lehet figyelembe venni.
A sérelemdíj
A módosítás szerint a magánszemélynek sérelemdíj jogcímen kifizetett összeg a jövőben kizárólag akkor kezelhető adómentes kifizetésként, ha annak összegét bíróság állapította meg, peres eljárás keretében.
Nem minősülhet adómentesnek a sérelemdíj jogcímen teljesített kifizetés, ha arról a felek peren kívül, bírósági jóváhagyás nélkül állapodnak meg.
A 25 év alatti fiatalok kedvezménye
A 25. életévét be nem töltött magánszemély az összevont adóalapját a 25 év alatti fiatalok kedvezményével csökkenti. A kedvezmény maximális összege jogosultsági hónaponként a KSH által az adóévet megelőző év július 1. napjára közzétett bruttó átlagkereset. A kedvezményt az EGT-államok és a Magyarországgal határos, nem EGT-államok állampolgára érvényesítheti.
Az első házasok kedvezménye
Az első házasok kedvezményét abban az esetben lehet érvényesíteni, ha a házasulók közül legalább az egyik félnek ez az első házassága. Életkori határ nincs. A kedvezményre jogosultak körében módosítás történt. A kedvezményt az EGT-államok és a Magyarországgal határos, nem EGT-államok állampolgára érvényesítheti.
A családi kedvezmény növelése: 2025.július 01. és 2026. január 01.
A családi kedvezmény mértékében változások lesznek, azonban a módosítások két időpontban fognak hatályba lépni. Emelkedni a fog a családi kedvezmény és a tartósan beteg, súlyosan fogyatékos kedvezményezett eltartottak után igénybe vehető kedvezmény.
Családi kedvezmény - 2025-2026 (Ft/hó/fő) | |||
Eltartottak száma | 2025.01.01. | 2025.07.01. | 2025.07.01. |
Egy eltartott | 66 670 | 100 000 | 133 340 |
Két eltartott | 133 330 | 200 000 | 266 660 |
Három és minden további eltartott | 220 000 | 330 000 | 440 000 |
Tartósan beteg, súlyosan fogyatékos kedvezményezett eltartott | 66 670 | 100 000 | 133 340 |
Béren kívüli juttatások – Szja tv. 71. §
Béren kívüli juttatásnak fog minősülni a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 76/2018. (IV. 20.) Korm. rendelet szerinti célokra, valamint 2025. évben lakásfelújításra felhasználható összeg, amennyiben nem haladja meg a 450 000 forint éves rekreációs keretösszeget. Lakásfelújításra 2025. év január l-jén nyilvántartott támogatás és a számlára 2025. évben a felhasználásig utalt támogatás összegének 50 százaléka fordítható.
A béren kívüli juttatások köre kiegészül még az Aktív Magyarok alszámlára utalt összeggel. Ennek mértéke évi 120 ezer forint, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll. Egyéb esetben időarányosan számítandó.
Béren kívüli juttatásnak minősül a munkáltató által 35. életévét be nem töltött munkavállalójának a lakhatási támogatás címén kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint lakás bérleti díjának megfizetéséhez vagy lakáscélú hitel törlesztéséhez adott, évi 1 millió 800 ezer forint, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll. Egyéb esetben ez az összeg időarányosan számítandó.
Az egyes meghatározott juttatások – Szja tv. 70. §
A béren kívüli juttatások változása alapján módosításra került az Szja tv. 70. §-a is, amely az egyes meghatározott juttatásokat tartalmazza. Egyes meghatározott juttatásnak minősül:
a) a SZÉP-kártya juttatásnak a rekreációs keretösszeget meghaladó része;
b) az Aktív Magyarok keretösszeget meghaladó része;
e) lakhatási juttatásnak a lakáscélú keretösszeget meghaladó része;
d) szakszervezti üdülőben nyújtott juttatásnak a minimálbért meghaladó része;
e) a szövetkezeti közösségi alapból történő juttatásnak minimálbér havi összegének 50 százalékát meg nem haladó része.
Az átalányadózást érintő változások
Az egyéni vállalkozók tevékenységi jegyzéke (ÖVTJ kódok) 2024. március 1-jétől változtak. A módosításokat és a 2025. január 1-jétől hatályba lépő újabb változásokat már csak azért is figyelembe kell venni, mert azok az átalányadózó egyéni vállalkozók, akik A 80 százalékos költséghányad figyelembevételével állapítják meg a jövedelmüket, 2025., január 1-jétől a jelenlegi TESZOR kódok helyett az ÖVTJ kódok alapján tudják majd beazonosítani az érintett tevékenységet.
A módosítás az ÖVTJ kódok bevezetésével egyértelműsíti, hogy az adóév egészében kizárólag a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján kiskereskedelmi tevékenységből bevételt szerző egyéni vállalkozóra továbbra is a 90 százalékos költséghányad alkalmazása az irányadó, de a vendéglátói tevékenység kivételével (ÖVTJ’24 561001-5630007), mivel ez utóbbi tevékenységre a 80 százalékos költséghányad lesz alkalmazható. Nézzünk néhány példát:
- a taxis személyszállítás (ÖVTJ’24 4932),
- fényképészet (ÖVTJ’24 7420,
- a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet alapján folytatott vendéglátó tevékenység (ÖVTJ’24 56),
- járművezető-oktatás (ÖVTJ’24 855301) stb.
További változás, hogy a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm.rendelet alapján folytatott vendéglátó tevékenység kikerült a 90 százalékot költséghányadot figyelembe vehetők köréből.
Az Övtj kódok 2025. január 1-étől.
Kihirdetésre került a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter 14/2024. (XI. 28.) MK rendelete az Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 36/2011. (XII. 23.) KIM rendelet és a statisztikai számjel elemeiről és nómenklatúráiról szóló 21/2012. (IV. 16.) KIM rendelet módosításáról. Ez a rendelet 2024. június 27-i (EU) 2024/1840 bizottsági végrehajtási rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
A statisztikai számjel első 1–8. számjegye a törzsszám a szervezetek egyedi azonosítója, amely megegyezik az adószám első nyolc számjegyével. 9–12. számjegy a főtevékenység szakágazati kódja, amelyet mindig az aktuális – TEÁOR’25. -, hatályban lévő TEÁOR szerint kell meghatározni.
A fizetővendéglátás
A rövid távú (90 napon belüli) lakáskiadással foglalkozó magánszemélyek tételes átalányadózást is választhatnak. Ennek feltételei azonban módosításra kerültek.
A magánszálláshely-szolgáltatásra használt saját tulajdonú, vagy haszonélvezetben lévő ingatlanok száma nem haladhatja meg a hármat.
A tételes adó mértékét befolyásolja, hogy az érintett településen a vendégéjszakák száma meghaladja vagy nem haladja meg a 2 millió vendégéjszakát. A NAV a honlapján minden év január 31-ig közzéteszi azon települések listáját, ahol a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett adatok alapján a tárgyévet megelőző második évben a vendégéjszakák száma meghaladta a 2 milliót.
Amennyiben a tárgyévet megelőző második évben az adott településen a vendégéjszakák száma meghaladta a 2 milliót, akkor a tételes adó mértéke lakószobánként 150 000 forint/év. Egyéb esetben 38 400 forint/év.
Az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény módosítása
A bejelentésnek tartalmaznia kell: a főtevékenységet, és a folytatni kívánt egyéb tevékenységeket a mindenkor hatályos Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke szerinti ÖVTJ kód szerint megjelölve.
Azokat az egyéni vállalkozók nyilvántartásába 2024. december 31. napjáig bejegyzett főtevékenységeket azonosító tevékenységi köröket, amelyek a TEÁOR’08 és az új TEÁOR’25 közötti fordítókulcs alapján automatikusan átkódolhatóak a hatályos ÖVTJ kódra, 2025. január 31. napjáig az állami adó- és vámhatóság hivatalból módosítja. Azon egyéni vállalkozónak, aki az átvezetett főtevékenység kódot módosítani kívánja, a főtevékenységét azonosító TEÁOR-kódot az új TEÁOR’25-kód alapján kell az állami adó- és vámhatósághoz bejelentenie legkésőbb 2025. július 1. napjáig.
2025. augusztus 31. napjával az állami adó- és vámhatóság valamennyi TEÁOR’08-as (vagy korábbi) egyéb tevékenységet – 2024. december 31-ei hatállyal – hivatalból lezárhatja, függetlenül attól, hogy az egyéni vállalkozó jelentett-e be TEÁOR’25 kód szerinti egyéb tevékenységet.”
Három részből álló összefoglalónk következő részében az adóigazgatási eljárás 2025-ös változásait foglaljuk össze.
Áfatörvény:
Egyéb adótörvények:
- 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről
- 2017. évi CLI. törvény az adóigazgatási rendtartásról
- 2017. évi CLIII. törvény az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról
- 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
- 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
- 2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről
- 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
- 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
- 1991. évi LXXXII. törvény a gépjárműadóról
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 1990. évi C. törvény a helyi adókról
EKÁER rendelet:
Termékdíj törvény: